En solskenshistoria

Nu är de otroligt länge sedan jag skrev några rader här i bloggen.. men nu så tänkte jag berätta något underbart.

En del av er minns säkert att jag tog hand om en Goldenkille som skulle avlivas för ca13 år sedan, de var en son efter min ”Oscar” som tyvärr började halta vid 4 mån ålder, men tråkigt nog nonchalerade hans förra matte de.. utan tränade hårt och mycket med honom trots detta i flera månader och när hon förstod att hon inte kunde nå stora framgångar på tävling med honom pga hans hälta så var hennes alternativ avlivning, men jag tyckte att denna underbara hund skulle få en andra chans, så med hjälp av uppfödarna köptes han tillbaka, jag var och hämtade honom hos henne när han var 10 månader gammal, och hon var inget berörd av att lämna ifrån sig honom, utan pratade bara om en ny hund hon ville ha

När jag kom hem med honom fick han träffa mina 3 vovvar, de var hans pappa Oscar, hans halvbror

Ramse och så Casper så de blev många vovvar i huset..

Dante, Casper, Oscar och Ramse (sittbilden)

De gick jättebra.. dom var vänner från första dagen

Jag fick en tid hos veterinären för honom, och de visade sig att han hade lösa benbitar i armbågslederna, och dessa hade pga att han inte fick hjälp när han började halta vid 4 mån. ålder utan tränades hårt i stället slitit ner hans brosk, veterinären sa att om han operarats direkt då hade han haft ca 99 % chans att bli helt bra, i hans fall skönk procenten tyvärr till ca 50, och nu vart valet att antingen ge honom en chans med operation eller låta honom somna in.. mitt val blev att ge denna underbara hund en chans, jag visste att jag hade otroligt mycket jobb framför mig med kommande rehab + att jag hade 3 hundar till..

. Dante

Han blev först opererad i sitt sämsta ben, och dom hade gjort en metod så inte längre ben låg mot ben i hans led, han tyckte de jobbigaste efter op. var den hemska tratten, som tur va så vande han sig snabbt och när han var under uppsikt kunde han vara utan.. nu började hans 5 veckors rehab, innan nästa ben skulle operaras, de var 5-10 min rundor i trädgården 5-6 ggr per dag och då skulle han gå sakta med huvudet högt, sen var de böjövningar och massage minst ett par ggr per dag + simträning på djursjukhus en gång i veckan..

.

sen fick han inte slinta eller bus så jag hade honom avskilt från de andra vovvarna med mattor som täckte golven, dock såg han alltid de andra från sin hage, när vi har ute på träningsrundorna fick dom andra vara med också,, veckorna gick och de blev dax för nästa op. de var en jobbig dag, för om inte veterinären tyckte de såg tillräckligt bra ut med de op. benet skulle han inte genomgå en op. till utan då skulle få somna in istället.. de var fruktanvärt att inte veta förrän dom undersökte och röntgat honom.. jag hade ju fäst mig vid denna härliga hund otroligt mycket.. glädjade nog tyckte veterinären att de såg otroligt bra ut, t o m bättre än dom hoppats på ihop med andra op så blev han också kastrerad, för jag hade ett nytt hem till honom om allt gick bra och där skulle han leva ihop med en tik.. denna op gick ännu bättre och nu var jag van vid rehabträning så de flöt på lätt.. och extra lätt eftersom jag nu visste att allt gått bra och jag inte behövde avliva honom.. efter en tid kom hans blivande ägare och hämtade honom.. dom hade hälsat på honom en gång innan också, de var en dag med blandade känslor, tufft att skiljas ifrån honom men också glädjen över att han nu skulle få ett toppenliv där han skulle få mer tid än vad jag hade chansen att ge honom eftersom jag hade 3 hundar till..

Pappa Oscar & Dante

Ramse & Dante (när jag var hundvakt åt honom)

Ramse, Herma, Oscar och Dante (när han var och hälsade på (några år sedan)

Jag har träffat honom några gånger efteråt och även varit hundvakt åt honom, och jag kan säga att han mindes mig verkligen då, blev helst tokig bara han fick se mig

Och kan ni tänka er att han fortfarande är i livet och är otroligt pigg, trots sin dryga 14 år och 3 mån, de glädjer mig så otroligt mycket.. en hund som jag aldrig kommer glömma fast han bara var min i några månader

Lånade bilder av hans matte,, ca 14 år på bilderna

Ha de så bra och var rädda om er

Lisa & grabbarna


Lämna en kommentar